Incident Management

Onder dit kopje zal ik in het kort uitleggen wat  incidentmanagment inhoudt.

Ten aanzien van naderend verkeer bent u afhankelijk van  waar u zich bevindt. Het risiconiveau op een autosnelweg waar het verkeer mogelijk met 120 km per uur kan rijden is het van andere orde dan wanneer u op een woonerf  met een maximum snelheid van 15 km per uur aan het werk bent als hulpverlener.

In 2005 zijn er richtlijnen gemaakt over het handelen bij een incident op autosnelwegen.
De richtlijnen van de incident management  zijn bedoeld om de eerste arriverende hulpverlening  op afgesproken veiligheidsafspraken te laten werken.
Door de incidentmanagement ben je niet alleen bewust van de veiligheid van een ander, maar ook die van jezelf.

Let op eigen veiligheid  gaat voor!
Ik  zal beschrijven welke maatregelen er genomen kunnen worden in de beschreven casus.
Er wordt eerst contact opgenomen met de meldkamer om te  vragen of je de eerste hulpverlening bent of het staat soms inde MDT als je als eerste hulpverlening ter plaatse bent bij het incident.
Om een veilige werkplek te creëren moet je als eerste veiligheidsmaatregelen nemen.  De 6 V’s  zijn heel erg belangrijk voor elke hulpverlening,  bijvoorbeeld: Politie-Ambulance-Brandweer-Rijkswaterstaat-bergers.

Ckecklist eerst veiligheidmaatregelen;

1 Veiligheidsruimte:- dit houd in dat je 100 meter stop voor het incident.

2 Voertuig als buffer: -Houd rekening met mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.

                                         - Plaats het voertuig in een fend-off positie.

Fend-off positie ia het richting waarin het voertuig  fend-off staat, stuurt het verkeer.
Voorbeeld fend-off positie:

  • Trek het handrem aan.
  • Zet de versnelling in zijn vrij.
  • Laat het zwaailicht aanstaan  (dus motor aan laten staan).
  • Zet je frontflitser uit.
  • Draai je voorwielen naar het verkeer zijde.
  • Als je uit stap dan moet je aan het verkeerluwe zijde uit stappen.
  • Niemand blijft in het voertuig zitten die als buffer gebruik word.

3 Veiligheidskleding: -Hierbij trek je minimaal een veiligheid vest aan.( Groene vest ACH en AVP)

4 Verkeersregels: -Plaats kijkend naar het verkeer vijf kegels tussen het beveiliging voertuig en het      incident. 

5  Verkeerssignalering:- Indien signalering aanwezig , vraag gelijk een kruis aan. Ambulancepersoneel kan dit aanvragen bij de meldkamer.

6 Vrijhouden aan en afvoerroute:- Afgezien van het beveiliging voertuig worden de hulpverlenende voertuig voorbij en in lijn met het incident geparkeerd.

Voor het zwaailicht is het zo dat alleen de beveiligde voertuig (als buffer gezien ) zijn zwaailicht aan houdt en  alle andere hulpverlenende voertuigen zetten hun zwaailichten uit.

Na het uitvoeren van de veiligheid maatregelen kun je  de schouwkaart uitvoeren.
De taak van de schouwkaart is om een korte en feitelijke informatie door te geven aan de MKA.
Dit is door hulp van de METHANE:

 

Methane is een internationale, multidisciplinaire hulpmiddel van de schouwkaart  om informatie  van het incident door te geven aan de MKA.

En aan de andere kant van de schouwkaart zie een voorbeeld van een hoogenergetisch ongeval, want met deze informatie kan  de MKA de juiste inzet te bepalen.

Hieronder beschrijf ik  een aantal aandachtspunten voor incident managment.

-laat het slachtoffer in de auto blijven zitten , tenzij er acuut gevaar dreigt als bijv; Brand of verdrinking.

-Mensen die al uitgestapt zijn in veiligheid aan de verkeerluwe zijde.  bijv; achter de geleiderail (vluchtstrook/middenberm) gaan staan maar zorg dat ze daarbij geen rijstroken hoeven over te steken. Breng ze anders samen voorbij het incident.

-Wees alert op de mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. En blijf op 100 meter afstand met wind in de rug en probeer de oranje borden te lezen om ze door te geven aan de MKA en wacht op aanwijzing van de brandweer.

-In geval van aanrijding van het beveiliging voertuig  is de plaats van de impact bepalend voor het effect dat het beveiliging voertuig krijgt. Wanneer het buffervoertuig twee rijstroken blokkeren is het erg belangrijk om te kijken van waar de auto fend-off positie geplaats word.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb